Стрімкий розвиток автомобілебудування, значне збільшення та оновлення автопарку в країні, викликали потребу в урегулюванні автотранспортних питань, як в області оцінки (купівля-продаж колісних транспортних засобів (КТЗ), оренда, лізинг, страхування, відчуження тощо), так і в області автотоварознавства (для усунення наслідків ДТП, страхових випадків, врегулювання претензій під час технічного обслуговування КТЗ між страховиками, експертами, СТО та власниками автомобілів).Особлива увага Тернопільським НДЕКЦ МВС приділена участі в досудових розслідуванняху кримінальних провадженнях та цивільних справах при виконанні автотоварознавчих експертиз, які передбачають дослідження транспортних засобів, їх складових частин, а в окремих випадках – документів, що свідчать про пошкодження КТЗ.
Предметом автотоварознавчої експертизи є фактичні дані та обставини цивільної справи або кримінального провадження, що встановлюється в процесі дослідження автотранспортних засобів та інших пов’язаних з ними матеріальних об’єктів з метою встановлення вартості колісного транспортного засобу (КТЗ), збитку, завданого його власнику, тощо, на основі використання всього потенціалу спеціальних знань у галузі автотоварознавства.
Об’єктами cудової автотоварознавчої експертизи є КТЗ, його комплектуючі, матеріали цивільної справи або кримінального провадження тощо. До об’єктів дослідження при проведенні судових автотоварознавчих експертиз відносять: автомобілі легкові, вантажні, спеціалізовані, автобуси, самоcкиди, сідлові тягачі, трактори та інша сільськогосподарська та будівельна техніка, електромобілі, тролейбуси, причіпний склад тощо; деталі, вузли, агрегати вищевказаних транспортних засобів.
Основними завданнями автотоварознавчої експертизи є:
ü визначення ринкової вартості КТЗ, їх складників у разі відчуження;
ü визначення стартової ціни КТЗ для їх продажу на аукціоні чи за конкурсом;
ü визначення вартості КТЗ як об’єкта застави;
ü визначення вартості КТЗ у складі майна фізичних осіб для його декларування;
ü визначення вартості КТЗ для страхування фізичними та юридичними особами;
ü визначення матеріальних збитків, завданих власнику в разі пошкодження КТЗ;
ü визначення вартості відновлювального ремонту КТЗ;
ü визначення вартості КТЗ для розв’язання майнових суперечок;
ü визначення вартості арештованих, конфіскованих або визнаних безхазяйними КТЗ, їх складників у разі вимушеного їх продажу;
ü визначення вартості КТЗ, його складників, що ввозяться на митну територію України;
ü визначення вартості відокремленого КТЗ в складі основних засобів юридичних осіб;
ü в інших випадках у разі визначення вартості відокремленого КТЗ для встановлення розміру обов’язкових платежів до бюджету;
ü визначення року виготовлення КТЗ і його складників;
ü визначення комплектності та укомплектованості КТЗ відповідно до нормативно-технічної документації його виробника;
ü визначення типу, моделі, версії КТЗ;
ü установлення типу, потужності та робочого об’єму двигуна, типу кузова, інших технічних показників КТЗ;
ü класифікація КТЗ (його складників) за Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТЗЕД).
Орієнтовний перелік запитань, які вирішує автотоварознавча експертиза:
ü Яка ринкова вартість даного КТЗ (зазначаються його марка, модель і державний реєстраційний номер) на дату оцінки (указується дата, на яку визначається його вартість)?
ü Яка вартість КТЗ (зазначаються марка, модель та ідентифікаційний номер), його складових, що ввозяться на митну територію України, на дату оцінки (вказується дата, на яку визначається його вартість)?
ü Яка ринкова вартість кожної одиниці наданої на дослідження сільськогосподарської та будівельної техніки?
ü Якою є величина втрати товарної вартості КТЗ на дату оцінки (указується дата, на яку визначається його вартість)?
ü Яка утилізаційна вартість КТЗ (зазначаються його марка, модель і державний реєстраційний або ідентифікаційний номер) на дату оцінки (указується дата, на яку визначається його вартість)?
ü Яка вартість КТЗ (зазначаються його марка, модель і державний реєстраційний або ідентифікаційний номер) на дату оцінки (указується дата, на яку визначається його вартість)?
ü Яка ліквідаційна вартість КТЗ (зазначаються його марка, модель і державний або ідентифікаційний номер) на дату оцінки (указується дата, на яку визначається його вартість)?
ü Яка вартість матеріального збитку (шкоди), завданого власнику КТЗ (зазначаються прізвище, ім'я та по батькові власника, марка, модель КТЗ, його реєстраційний номер) внаслідок (зазначається подія, що призвела до матеріальної шкоди), на дату оцінки (указується дата, на яку визначається вартість)?
ü Чи укомплектовано даний КТЗ відповідно до нормативно-технічної документації підприємства-виробника? Якщо ні, то в чому саме полягає неукомплектованість?
ü Яка дата виготовлення даного автомобіля (його складової)?
ü До якого типу належить даний двигун, які його основні характеристики?
ü Яка вартість ремонтно-відновлювальних робіт КТЗна дату оцінки (указується дата, на яку проводиться оцінка майна)?
ü Яким характеристикам (у тому числі типу) відповідає даний автомобіль згідно з Українським класифікатором товарів зовнішньоекономічної діяльності?
Наведений перелік питань є невичерпним.
Первинним етапом будь-якого автотоварознавчого дослідження є ідентифікація КТЗ і помилка на цьому етапі може привести до хибного висновку. Маркування КТЗ проводиться у відповідності єдиного міжнародного стандарту з 1979 року і відповідає вимогам ISO 3979 та ISO 3980.
РозшифруванняVIN-коду та внутрішньозаводських кодів, що нанесені на спеціальних носіях в автомобілях, надають дані для ідентифікації КТЗ, а саме: дату випуску, колір, розташування руля, робочий об’єм та тип двигуна, тип трансмісії, країну-виробника, тощо. Саме ці дані дають можливість експерту більш точно визначити вартість транспортного засобу, виявити сліди відновлювальних робіт, різницю у вартості автомобілів європейського та американського виробництва, а також різницю у вартості запасних частин.
Часто виникають проблеми з визначенням дати випуску КТЗ, так як дані, які вказані у реєстраційних та супроводжуючих КТЗ документах, не завжди відповідають дійсності, а не встановивши дату випуску транспортного засобу, експерт не може визначити строк експлуатації КТЗ (строк експлуатації – період часу від дати виготовлення до дати проведення оцінки (підстава: п. 1.6 Методики)).
Досить кропіткою та довготривалою є автотоварознавча експертиза з визначення матеріального збитку, завданого власнику КТЗ, вартості відновлювального ремонту.
З метою уникнення тривалих строків виконання експертиз (експертних досліджень), для узгодження мети, чіткості й доцільності поставлених запитань перед призначенням експертизи (експертного дослідження) рекомендується проконсультуватися з експертом.
Контактні дані: завідувач сектору товарознавчих та гемологічних досліджень відділу товарознавчих, гемологічних, економічних, будівельних, земельних досліджень та оціночної діяльності Тернопільського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України Кудров Андрій Костянтинович, моб. тел. 0677288277, електронна пошта: ternopol@dndekc.mvs.gov.ua.