Автомобільний транспорт є найнебезпечнішим зі всіх доступних людині. За всіма даними саме дорожньо-транспортні пригоди ставлять на перше місце по числу загиблих і постраждалих. По цих параметрах автомобілі значно випереджають залізничний, авіаційний і водний транспорт. Дорожньо-транспортні пригоди є основною причиною загибелі людей. Вони відбуваються з багатьох причин, серед яких є як технічні, так і людські чинники.
Під час розслідування та судового розгляду справ, пов'язаних з дорожньо-транспортними пригодами, важливими є не лише свідчення учасників автопригоди чи очевидців, а й науково-обґрунтовані фахові докази експертів. Саме від професійного висновку спеціалістів автотехнічної експертизи, до певної міри, залежить правильність судового рішення.
Метою судової автотехнічної експертизи є встановлення науково-обґрунтованої характеристики процесу дорожньо-транспортних пригод у всіх стадіях, визначення об'єктивних причин ДТП і поведінки його окремих учасників.
Експерт-автотехнік для досягнення цієї мети повинен виконати декілька основних завдань, що виникли в ході експертизи. Залежно від обставин ДТП ці завдання можуть зустрічатися в різних комбінаціях. У загальному вигляді вони формулюються в такий спосіб:
- з'ясування, систематизація та критичний аналіз чинників, що супроводжують ДТП. До таких факторів належать: технічний стан транспортних засобів і дороги; параметри руху транспортних засобів і пішоходів; організація руху та супутні технічні засоби;
- відбір факторів, які могли сприяти виникненню і розвитку ДТП, їх теоретичне і експериментальне дослідження;
- встановлення технічних причин досліджуваної ДТП і можливості її запобігання окремими учасниками;
- визначення поведінки учасників ДТП і відповідність їх дій вимогам Правил дорожнього руху та інших нормативних актів.
Предметом автотехнічної експертизи є фактичні дані, обставини, які встановлюються експертом в ході проведення експертизи.
Об’єктом є джерела відомостей про факти, що необхідно встановити, тобто про носії інформації, а саме: транспортні засоби, місце ДТП, виявлені сліди на місці події, документальні об’єкти дослідження, тощо.
Не підлягають оцінці експерта обставини дорожньо-транспортної пригоди з точки зору галузей права та надання юридичної оцінки обставинам правопорушення, а також прийняття рішень процесуального характеру. Такі дії експерта, відповідно до Кримінального процесуального кодексу України, заборонені на законодавчому рівні.
Вимоги до об’єктів експертизи:
- письмове надання ініціатором призначення судової автотехнічної експертизи з дослідження технічного стану транспортного дозволу на проведення демонтажних робіт під час огляду транспортного засобу, які можуть призвести до зміни стану чи властивостей об’єкта дослідження;
- організація здійснення огляду транспортного засобу та забезпечення належних умов праці на місці огляду і безперешкодного доступу до досліджуваного об’єкта, який не експлуатувався та збережений (знаходиться в такому ж стані як і на момент пригоди).
- у документі про призначення автотехнічної експертизи з дослідження обставин і механізму дорожньо-транспортних пригод повинні бути зазначені дані про параметри і стан дорожньої обстановки, дорожнього покриття та обставини щодо дій учасників події, з яких має виходити експерт при проведенні досліджень (вихідні дані).
- надання експерту об’єктів (слідів, виявлених на місці дорожньо-транспортної пригоди, пошкоджених транспортних засобів) та (або) документальних матеріалів, у яких зафіксовано сліди.
Основними завданнями автотехнічної та транспортно-трасологічної експертизи є:
Експертиза технічного стану транспортних засобів проводиться для ідентифікації несправностей, заводських дефектів, механічних недоліків. Проведення експертизи технічного стану транспортних засобів передбачає експертне обстеження вузлів, механізмів, агрегатів, що могли мати вплив на безпеку керування останнім. В процесі її проведення не тільки виконується ідентифікація несправностей, але визначаються причини виникнення неполадок.
Експертиза технічного стану транспортного засобу найчастіше використовується після дорожньо-транспортної пригоди, яка природно тягне за собою появу несправностей. Судовий експерт встановлює причинно-наслідковий зв'язок між технічним станом транспорту і аварійною ситуацією чи її наслідками. Таким чином, експертиза технічного стану транспортного засобу встановлює наявність несправностей, які, так чи інакше, могли вплинути на створення розслідуваної ситуації і загрожували безпеці людей.
Крім того автотехнічна експертиза установлює механізм дорожньо-транспортної пригоди та її елементів: швидкість руху (за наявності слідів гальмування, кочення, ковзання), гальмовий та зупинний шляхи, траєкторію руху, відстань, пройдену транспортним засобом за певні проміжки часу, та інші просторово-динамічні характеристик пригоди.
Установлення відповідності дій водія транспортного засобу у даній дорожній ситуації технічним вимогам Правил дорожнього руху, наявності у водія технічної можливості запобігти пригоді з моменту виникнення небезпеки, відповідності з технічної точки зору дій водія вимогам Правил дорожнього руху, а також встановлення причинно-наслідкового зв'язку між діями водія та дорожньо-транспортною пригоди.
Визначення взаємного розташування транспортного засобу у момент їх контактування, визначення місця зіткнення транспортних засобів і місця наїзду на перешкоду (пішохода), установлення механізму утворення слідів, розташування транспортних засобів відносно елементів дороги на момент контактування.
Вирішення цих завдань здійснюється шляхом дослідження слідів, виявлених на місці дорожньо-транспортної пригоди, пошкоджень транспортних засобів. Тому призначати транспортно-трасологічну експертизу доцільно лише тоді, коли є можливість надати експертові об'єкти, які перебували в контакті, або матеріали справи, у яких зафіксовано сліди.
Проведенням судової автотехнічної експертиза можливо вирішити наступні задачі:
- ходовими випробуваннями досліджуються в більшості випадків транспортні засоби, у яких при візуальному огляді не виявлено значних механічних ушкоджень, свідчать про зниження працездатності або відмову робочих систем. В аналогічних випадках для дослідження може застосовуватися і діагностична апаратура. При ймовірності зниження працездатності або відмови будь-якої системи транспортного засобу дослідження може проводитися з використанням стендів, апаратури, а також методами по-елементної або поглибленої діагностики. Сутність методів загального діагностування полягає в діагностуванні систем і агрегатів транспортного засобу за діагностичними параметрами, які характеризують їх загальний технічний стан, без виявлення конкретної несправності (працездатні або непрацездатні).
Однак неодмінною умовою цього є збереження об'єктів дослідження (транспортного засобу) у тому стані, якого вони набули в процесі дорожньо-транспортної пригоди. У зв'язку з цим органам, які бажають встановити обставини аварії по-елементної діагностикою, слід пам'ятати, що встановлення технічного стану (працездатності) транспортного засобу, його вузла або агрегату, пов'язане з демонтажем (розбиранням), закономірно приведе до зміни виду об'єкта дослідження і відповідно зробить неможливим його подальше дослідження в разі необхідності проведення повторної судової експертизи.
При дослідженні механізму дорожньо-транспортних пригод використання комп’ютерного графічного моделювання найбільш ефективне при вирішенні наступних завдань:
а) визначення відстані транспортного засобу від місця наїзду (зіткнення), коли водій мав об’єктивну можливість виявити об’єкт, що створює небезпеку для руху, із-за перешкоди, що обмежує оглядовість;
б) вирішення питання про технічну можливість запобігти ДТП при зустрічному зіткненні транспортних засобів, коли водій створивши небезпеку для руху, покинув смугу зустрічного транспортного засобу;
в) вирішення питання про технічну спроможність представлених на дослідження вихідних даних.
Орієнтовний перелік запитань, які вирішує автотехнічна та транспортно-трасологічна експертизи:
- Які несправності, виходячи з вимог Правил дорожнього руху до технічного стану транспортного засобу, мала (мав) система (механізм, вузол, агрегат) даного транспортного засобу?
- Чи є в досліджуваному транспортному засобі несправності, які могли бути технічною причиною виникнення дорожньо-транспортної пригоди?
- Коли, відносно моменту дорожньо-транспортної пригоди, її настання чи в процесі її розвитку, виникли дані несправності?
- Яка причина відмови даного механізму, системи (рульового управління, гальмової системи тощо) транспортного засобу?
- Чи мав водій можливість виявити несправність до моменту дорожньо-транспортної пригоди?
- Чи мав водій технічну можливість запобігти пригоді за наявності даної несправності?
- Якою була швидкість транспортного засобу у різні моменти розвитку дорожньо-транспортної пригоди (якщо сліди різної довжини або перериваються, на це слід указати)?
- Яка максимально допустима швидкість транспортного засобу за умови даної видимості дороги (зазначається, якою була видимість дороги)?
- Яка максимально допустима швидкість транспортного засобу на закругленні дороги даного радіуса?
- Яка найменша безпечна дистанція між транспортними засобами в умовах даної дорожньої обстановки?
- Яка відстань необхідна для безпечного обгону попутного транспортного засобу в умовах даної дорожньої обстановки?
- Який гальмовий та (або) зупинний шлях транспортного засобу за певної швидкості його руху в умовах даної дорожньої обстановки?
- Як повинен був діяти водій у даній дорожній обстановці згідно з технічними вимогами Правил дорожнього руху?
- Чи мав водій технічну можливість запобігти наїзду з моменту виникнення небезпеки для руху або з моменту виявлення перешкоди для руху?
- Чи відповідали дії водія технічним вимогам Правил дорожнього руху?
- Чи були з технічної точки зору дії водія транспортного заосбу у причинному зв'язку з виникненням ДТП?
- визначення взаємного розташування транспортного засобу у момент їх контактування;
- визначення місця зіткнення транспортних засобів і місця наїзду на перешкоду (пішохода), установлення механізму утворення слідів;
- розташування транспортних засобів відносно елементів дороги на момент контактування.
- Який механізм контактування транспортних засобів?
- Яким було взаємне розташування транспортних засобів під час їх зіткнення по відношенню один до одного та до елементів дороги?
- Яким було взаємне розташування транспортного засобу і перешкоди (пішохода) під час наїзду на останню (останнього)? Який механізм контактування пішохода та транспортного засобу? Хто з осіб, які перебували в транспортному засобі під час дорожньо-транспортної пригоди (вказуються прізвища, імена та по батькові осіб), перебував за кермом (для вирішення питань про взаємне розташування транспортного засобу і потерпілого та про особу, яка керувала транспортним засобом призначається комплексна судово-медична, транспортно-трасологічна експертиза)?
- Який з транспортних засобів під час їх зіткнення стояв, а який рухався?
- В якому місці по відношенню до елементів дороги відбулося зіткнення транспортних засобів (наїзд на пішохода)?
Перед автотехнічною та транспортно-трасологічною експертизою можуть бути поставлені й інші завдання, вирішення яких пов'язане з дослідженням дорожньої обстановки і дій учасників дорожньої події.
Перед призначенням судових автотехнінчих та транспортно-трасологічних експертиз рекомендується провести попередній огляд об’єктів із залученням фахівців Тернопільського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України з метою встановлення наявності даних, що можуть мати доказове значення та з’ясування запитань про доцільність подальшого призначення експертизи.
З метою уникнення тривалих строків виконання експертиз, для узгодження мети, чіткості й доцільності поставлених запитань перед призначенням експертиз необхідно проконсультуватися з експертом.
Контактні дані: головний судовий експерт сектору автотехнічних досліджень відділу автотехнічних досліджень та криміналістичного дослідження транспортних засобів Тернопільського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України Романюк Олександр Богданович, старший судовий експерт сектору автотехнічних досліджень відділу автотехнічних досліджень та криміналістичного дослідження транспортних засобів Тернопільського науково-дослідного експертно-криміналістичного центру МВС України Шминдюк Юрій Андрійович, тел. (0352) 271-477.