Нам відомо, що безпека дорожнього руху – це комплекс та система правил, заходів і засобів, що забезпечують умови безпечного дорожнього руху, які спрямовані на захист та збереження життя і здоров’я активних та пасивних учасників дорожнього руху, а також захист і збереження довкілля та майна.
Згідно досліджень, більшість аварій, які стосуються транспорту, а також важкість їх наслідків, припадає саме на автомобільний транспорт. Тому кожен автовиробник, під час проектування і виготовлення певної моделі автомобіля намагається зробити його якомога безпечнішим для водія, пасажирів та інших учасників дорожнього руху, застосовуючи при цьому системи активної та пасивної безпеки. Причини виникнення аварій можуть бути різним, зокрема це: людський фактор, стан дороги, метеорологічні явища, технічний стан транспортного засобу (мається на увазі автомобіля) та ін. Тому системи безпеки повинні бути достатньо дієвими, щоб охопити весь спектр загроз та унеможливлювати шкідливі наслідки.
Безпека автомобіля поділяється на активну та пасивну. Активна – це ті конструкторські рішення або системи, які зменшують імовірність виникнення дорожньо-транспортних пригод, зокрема: ергономічність салону, системи оповіщення, зовнішні світло-відбивальні елементи автомобіля, антиблокувальна та антибуксувальна системи, які зокрема призначені для запобігання пригоді чи зменшення тяжкості можливих наслідків. Проте якщо аварія все ж таки сталася водій та пасажири опиняться під захистом пасивної безпеки. Одним із найпростіших та дешевих засобів пасивної безпеки в салоні автомобіля, проте, дуже ефективними – є ремені безпеки (на зобр. 1). При зіткненнях та інших різких поштовхах вони забезпечують хороший захист. Під час фронтального зіткнення, водій, а також і пасажири, які не пристебнуті ременями безпеки продовжують рухатися вперед за напрямком руху транспортного засобу зі швидкістю, яка наближено дорівнює швидкості руху цього автомобіля безпосередньо перед зіткненням, після чого вдаряються об предмети інтер’єру його салону (руль, вітрове скло, передню панель чи спинки сидінь) і внаслідок цього можуть отримати важкі трави чи навіть, нажаль, смертельні поранення.
Саме з наведених вище причин у більшості країн світу використання ременів безпеки є обов’язковим. В Україні, Правила дорожнього руху вимагають, що для забезпечення безпеки дорожнього руху водій зобов’язаний: на автомобілях, обладнаних засобами пасивної безпеки (підголівники, ремені безпеки), користуватися ними і не перевозити пасажирів, не пристебнутих ременями безпеки. За невиконання цих вимог передбачена адміністративна відповідальність у вигляді штрафу. Проте, як показує практика, не усі водії дотримуються вказаних вимог.
Автовиробники також намагаються усіма способами зобов’язати користувачів використовувати засоби пасивної безпеки. Так, практично у всіх сучасних автомобілях, обладнаних ременями безпеки, наявна система оповіщення, яка супроводжується певним звуковим сигналом та засвічуванням на панелі приладів автомобіля відповідного індикатора (на зобр. 2).
Дана система спрацьовує уразі, якщо автомобіль розпочинає рух, а водій та пасажири не використовують їх. Та нажаль недобросовісні водії навчились обходити дану систему, застібаючи ремені безпеки у себе за спиною або використовуючи, так звані «заглушки», які дозволяють вимкнути систему оповіщення відстебнутого ременя (на зобр. 3-4).
Експерти наголошують, що у водіїв та пасажирів, які нехтують Правилами дорожнього руху, перспективи досить примарні та безрадісні – тривале лікування, каліцтво, а то й смерть. Обачність та уважність, правильність прийнятого рішення, понизить рівень аварійності, збереже життя, гарантуватиме насамперед їхню безпеку, як учасників дорожнього руху